ALBUM - FOTO'S VAN HENDRIK ROBBEN - 9 T/M 14-10 II

Door Niels in Agrifoto Foto's, woensdag 2 februari 2011 14:00

thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb

REACTIES

comment Door bvmullem op woensdag 2 februari 2011 14:30 quote
Wat is eigenlijk het nut van dat diepploegen? grts
comment Door michiel_simpson op woensdag 2 februari 2011 15:55 quote
mooie foto's(:
maar hoe diep ploegt men dan?
comment Door seppe op woensdag 2 februari 2011 16:07 quote
ik denk dat het nut van diepploegen vooral nieuwe grondlagen naar boven brengen is. De diepte varieert van + / - 80 cm tot + / - 1.20 m
comment Door Rickvos op woensdag 2 februari 2011 17:24 quote
dan komt er mooie grond naar boven
comment Door ErnstJan (Crewlid) op woensdag 2 februari 2011 17:24 quote
Doel kan varieren: doorbreken van bepaalde harde grondlagen, verbeteren afwatering, nieuwe grondlagen naar boven brengen.

Hoe diep gaat deze ploeg, gaat het wel hard genoeg om de bouwvoor enigszins bovenop te houden?
comment Door gelderblommathijs op woensdag 2 februari 2011 19:28 quote
wat is dat van aparte deutz?Confused
comment Door JanV op woensdag 2 februari 2011 19:41 quote
Vaak wordt er te diep geploegd, tenminste op zandgronden. Dat wil zeggen, men haalt "verkeerde"grond boven veel al roodzand net boven het leem af.
Dit doet me om te kunnen egaliseren. Eerst ploegt men de bouwvoor naar onderen. Dan kan me de boven geploegde grond gemakkelijk weg schuiven, naar bv een lager gelegen plaats. Later ploegt men nog een keer, om de oorspronkelijke bouwvoor weer boven te halen en de "verkeerde" grond weer onder te stoppen.
Laatst aangepast door: JanV op woensdag 2 februari 2011 19:43.
comment Door ErnstJan (Crewlid) op woensdag 2 februari 2011 23:02 quote
@JanV: 2 keer diepploegen bedoel je? Dan kun je beter alles laten diepspitten met de kraan. En als je bedoelt ploegen met een gewone ploeg lijkt me dat sterk, dan zou je het ene jaar slechte grond boven hebben en het jaar daarop goede.
Als je genoeg snelheid blijft houden, blijft de grond die boven zit ook boven: mengwoelen. Dit gaat echter wel iets dieper (2,10m max) maar het idee van de schaar is hetzelfde volgens mij
comment Door HuibZ op donderdag 3 februari 2011 19:25 quote
wat mij altijd is verteld is het om op zware grond lichtere grond (zand) boven te ploegen om de percelen zo lichter te maken.
Dat gebeurde veel in de Flevopolder...zo werd de grond ook geschikt voor bloembollen.
comment Door Niels (Administrator) op donderdag 3 februari 2011 19:43 quote
in de Veenkoloniƫn hebben ze alleen maar veen/zand dus daar zal het niet van opknappen.
comment Door HuibZ op vrijdag 4 februari 2011 14:43 quote
zandgrond is op zich niet verkeerd als je het maar goed behandelt.
comment Door Niels (Administrator) op vrijdag 4 februari 2011 16:20 quote
Dat klopt maar op geel zand groeit niets.
comment Door HuibZ op vrijdag 4 februari 2011 20:14 quote
idd, maar als je geel zand bovenhaalt zit je vaak te diep met de ploeg
een beetje geel zand is niet slecht om zo de bouwvoor wat dikker maken.
comment Door kirovets op vrijdag 4 februari 2011 21:10 quote
Volgens mij ploegen ze hier een zandkop en dan brengen ze het geel zand naar een laagte en dan ploegen ze later de laagte dat het geel zand weer onder de bouwvoor komt.
Zodat het perceel vlaker word.