Leyland 804
Dinsdag 16 maart 2010
Delen
Trekkers van het merk Leyland zijn in ons land nooit populair geweest. Toch zijn er sporadisch nog enkele blauwe en gele modellen te vinden. In dit artikel gaan we dieper in op het model Leyland 804.

Dit jaar is het dertig jaar geleden dat Leyland de 'Golden Harvest' trekkerserie lanceerde, in 1980. Het grootste model in de serie was de 804. De 802 was hiervan de twee wiel aangedreven variant. De modellen waren in grote lijnen hetzelfde als de oude 482 en 282 Synchro, hebben dezelfde Leyland 4/98 motor met 82 pk vermogen, dankzij een turbo. Ook hebben ze dezelfde Synchro versnellingsbak. Een van de grootste verandering was de nieuwe cabine. De Explorer cabine werd door Sekura voor Leyland gebouwd en toont veel gelijkenis met die van de David Brown 90 serie trekkers, die vanaf 1979 werd gebouwd.

De cabine is hoger gemonteerd dan de oude QM cabine waardoor je een beter zicht, en meer comfort hebt. Dit betekende wel dat de versnellingspoken en andere hendels moesten worden aangepast om goed in de nieuwe cabine te passen. De andere grote aanpassing was de goudgele verf en aangepaste typestickers die de serie een meer moderne, en frisse look gaven. Iets wat hopelijk meer kopers zou trekken.Dit gebeurde in 1982 toen de trekker divisie van Leyland werd overgenomen door Marshall.

Hierna verhuisde de gehele productie van Bathgate, Schotland, naar Gainsborough in Lincolnshire. Dit betekende voor de 804, en alle andere modellen in de Golden Harvest serie, dat ze maar twee jaar lang onder de naam Leyland zijn gebouwd. Ook was het de laatste trekkerserie die de naam Leyland droeg. Dit maakt de Leyland 804 misschien wel specialer dan een ander trekker model.
Een folder van de Leyland 802 en 804 is
HIER te downloaden.
Tekst & foto's: Jonathan Whitlam en Stephen Richmond
Een dvd over de geschiedenis van Leyland trekkers, 'Leyland Tractors - A Power On The Land 1969-1982' is verkrijgbaar via de webshop van
Tractor Barn Productions
Reacties
Wat is er nu eigenlijk nog over van de engelse industrie? de fabrieken die er nog staan zijn allemaal van buitenlandse concerns. Volgens mij is alleen JCB nog echt engels?