Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Landbouwmechanisatie - 1973 I

Donderdag 04 mei 2023

Er is veel om over te schrijven aan het begin van 1973, precies 50 jaar geleden. Om te beginnen het nieuws van de Smithfield Show in Londen. Ook bezocht LM 2 bietenoogstdemonstraties, in Frankrijk en Engeland. Dat leverde een groot contrast op.

foto

De vastetandcultivator is de laatste jaren sterk in opkomst. Op de voorpagina een zeer populaire machine die gebouwd wordt door Rumptstad.

foto

Van 4 tot 8 december werd in Londen de 161e Smithfield Show gehouden. De beurs is begonnen in 1799! Er heerst een gunstige stemming in het land nadat het Verenigd Koninkrijk tot de EEG is toegetreden. Ook zijn de tarweprijzen 22% hoger dan in 1971. Ander nieuws is dat vanaf 1 januari 1973 er 22% BTW geheven wordt in het land. Een van de nieuwe Leyland trekkers op Earls Court is deze 285 met een 85 pk motor.

foto

Andere noviteiten zijn de Leyland 485 en 2100. Deze hebben 85 en 100 pk en zijn met 4 even grote wielen leverbaar. Saillant detail: Van alle in Engeland verkochte trekkers komt slechts 5% uit het buitenland.

foto

Ford introduceerde de in Amerika gebouwde Ford 8600 en 9600. Deze levert 145 pk dankzij een turbo op de 6-cilinder motor. De motor wordt wel in het Engelse Basildon gebouwd. Naast de versnellingsbak met 8 versnellingen hebben de trekkers Dual Power. County heeft de trekkers gebruikt als basis voor hun 1254 en 1454. Helaas niet op de foto.

foto

Sinds enkele jaren is er weer een nieuwe Case trekker, de Agri King 970, met 101 pk. Deze wordt door David Brown geïmporteerd (beide onderdeel van de Tenneco groep) en hij heeft een bijzonder fraaie fabriekscabine, zo noteert de redacteur. Dankzij de powershifttransmissie kunnen 3 trappen geschakeld worden zonder te ontkoppelen.

foto

De Ransomes TSR 107 wentelploeg is extra ruim en heeft 70cm ruimte onder de ploegboom. De punt-punt afstand is 105cm.

foto

De Farrow Rainmatic 2/90 kan 55 meter breed beregenen. De capaciteit bedraagt 25mm op 2 hectare per dag.

foto

De extra brede uitvoering van de Krakei 2-rijïge aardappelrooier die geschikt is voor rugbreedtes van 70 tot 90 cm. Bij
75cm ruggen is het voordeel een hogere zeefcapaciteit.

foto

Prototype van de Standen Continental bietenrooier. Een machine die veel weg heeft van de Duitse bunkerrooiers.

foto

De Big Baler van Howard maakt hooipakken van 500 tot 700 kilo. Het is de eerste ‘grootpakpers’ op de markt.

foto

Kuilvoervork met hydraulisch bediende bovenklem van Mil.

foto

De Sun-Master kuilvoerfrees voor sleufsilo’s.

foto

In oktober 1972 werden de jaarlijkse Schlüterdagen in Freising, Beieren, gehouden. Daar reed ook deze zelfrijdende veldhakselaar van Mengele met een 2-rijïge voorzetstuk. Ernaast een Schlüter met Brimont kipper.

foto

Pöttinger hakselaar gebouwd voorop een Unimog. De kolven worden geplukt en verschroot. Blad en stengels blijven op het land achter.

foto

Lossen van een Rohr kipper in een sleufsilo.

foto

Het verdelen van de maïs in een sleufsilo gaat uitstekend met een grondbak aan de voorlader.

foto

De nieuwe New Holland 270 opraappers. Deze wordt aan het programma toegevoegd en kost 9500 gulden.

foto

De maaidorsers van New Holland Clayson kunnen niet alleen met een cabine maar vanaf nu ook met airconditioning worden uitgerust. De lucht wordt zowel gekoeld als gefilterd. In de cabine ontstaat overdruk dat stof buiten moet houden. De installatie bevindt zich tegen het plafond en op het dak van de cabine.

foto

Loonbedrijf Gebr. Egelink te Eldrik heeft een Lely trekker en 2-rijïge Kemper maïshakselaar samengesteld om zo een zelfrijdende combinatie te maken. De Lely trekker kan gemakkelijk worden aangepast omdat hij hydrostatisch wordt aangedreven. De rijsnelheid voor- en achteruit bedragen beide maximaal 20 km/u. De zitting kan 180 graden worden gedraaid.

foto

De nieuwe zelfrijdende 2-rijïge aardappelrooier van Krakei aan het werk. Een foto van Groenewegen BV Rozenburg.

foto

Landbouwbedrijven groeien behoorlijk en daardoor veranderen zij ook relatief veel. Goedkoop en doelmatig bouwen kan onder andere met Romney loodsen en nissenhutten. Hier een 4-rijïge ligboxenstal met brede voergang, romney loods en nissenhutten.

foto

Dubbele rij ligboxenstal met voergang in een Romney loods.

foto

Interieur van de 4-rijïge ligboxenstal.

foto

Dubbelrij voerligboxenstal met wanden van betonelementen en een dak van asbestcement.

foto

Een 4-rijïge ligboxenstal met centrale voorraad-hooiruif die rechts van de hooiberg wordt gevuld.

foto

Vierrijïge ligboxenstal met brede voergang. De wanden zijn van hout, de dakbedekking bestaat uit asbestcementen golfplaten.

foto

Het aanbrengen van polystereenschuimplaten als fundering van een ligboxenstal.

foto

Een medewerkster van Vredestein tussen het assortiment industriebanden. Het bedrijf was tot voorkort bekend als Bataafsche Rubber Industrie Radium.

Een strook van 30 kilometer water scheidt 2 totaal verschillende ‘bietenrooiwerelden’ schrijft de auteur van dit artikel treffend. In Frankrijk krijg je de indruk dat het 6 rijen bieten rooien in 3 of 2 of zelfs 1 werkgangen een normale zaak is. 90% van alle bieten wordt daar 6-rijïg gerooid. Enkele tientallen kilometers verder overheersen de 1-rijïge verzamelrooiers en wordt het loof nog veelal als veevoer gebruikt. In Frankrijk wordt dan ook gemiddeld over 100 are per uur rooicapaciteit gesproken en in Engeland over 10 tot 20 are per uur.

foto

Deze Moreau zelfrijdende verzamelrooier kan ook als voorraadrooier worden geleverd, maar dan zonder transporteur.

foto

In Engeland zien we deze 1-rijïge zelfrijdende bunkerrooier die sterk in opmars is. De Standen Cyclone.

foto

Een andere zelfrijdende machine is de John Salmon ‘In Line’ waarbij de kopper los voor het voorwiel zit.

foto

De Finse Juko 1-rijïge getrokken bietenrooier met rollenreiniger.

foto

De 2-rijïge ontbladeraar van Rational Nova naast het trekkervoorwiel.

foto

Ook in Engeland komt meerrijig rooien in de belangstelling. Standen bouwt een 3-rijïg 2-fase systeem van koppen en rooien en opladen.

foto


foto

Een Moreau ontbladeraar met nakoppers en tastschijven en hydraulisch gestuurde achterwielen.

foto

Onherroepelijk wordt op de Engelse rooidemonstraties ook de verliezen in de grond aangehaald. Om gebroken bieten naar boven te brengen wordt een speciale ondergronder toegepast.

foto

Zo gaan in Engeland de bieten uit de hoop naar de fabriek. Hier een verrijdbare reiniger-lader van John Salmon.

foto

Kunstmestopslag in een silo.

foto

Een grote kunstmeststrooier kan arbeidsbesparing opleveren als de strooier niet op het perceel kan worden gevuld.

foto

De nieuwe Econ-Lupat bermmaaier met hydraulische aandrijving die O. de Leeuw importeert.

foto

De nieuwe uitvoering van de Lely X kunstmeststrooier met een grotere voorraadbak.

foto

De nieuwe fabriek van Langco producten te Blokker die op 28 december 1972 is geopend. De productie is in samenwerking met Cebeco die ook de verkoop sinds 1964 in handen hebben.

foto

De International Hough 560 Payloader is bij aannemers en sommige loonbedrijven geen onbekende.

foto

H. Englebert bestaat in 1973 75 jaar. Het werd in 1898 opgericht door Henri Englebert. Hij was 1 van de eerste automobielimporteurs van ons land. Voor het zuiden van het land is het bedrijf de bekende International importeur.

foto

C. van der Lely te Maasland maakt bekend dat door enorme groei opnieuw wordt uitgebreid. Het betreft een nieuw bedrijfspand dat in Emmeloord zal verrijzen. Er worden halffabricaten vervaardigd ten behoeve van kunstmeststrooiers, hooiers en waterpompen.
Advertentie

Reacties

Er zijn nog geen reacties toegevoegd.

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.