Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
De historie van Vicon bietenrooiers
Zondag 09 mei 2021 Delen
Iets heel anders voor de zondagmiddag. De bietenrooiers van Vicon hielpen om de bietenoogst in Nederland te mechaniseren. Kees de Nood scande een mooie serie foto's in en verzamelde informatie die het verhaal vertelt van één van 's lands bekendste machinefabrikanten.

Vicon werd bekend door zijn getrokken bietenrooiers maar, het bedrijf bouwde ook zelfrijders. Hier de productie van de 2-rijïge zelfrijdende bunkerrooier in 1967. Dit was de eerste serie en technisch bleek het een flop.
[img=529226]April 21/vicon 002.jpg[/imvg]
De machine in actie in 1967. Hij was gebouwd naar het voorbeeld van de heer Heijens uit Huls, die in 1964 een getrokken Stoll 2-rijïge bunkerrooier ombouwde tot zelfrijder.


De rooier in actie op een grote bietenoogst demonstratie in Gibecq in België.

Het lossen van de bunker met 3.500 kg inhoud.

De rooier in actie.

Iets anders: Gerst zaaien met een zaaimachine bestaande uit een Vicon pendelstrooier met zaadverdeelbak voor de rijenafstand.

Bieten rooien met een getrokken 2-rijer.

Een nieuwe rooier in 1966 met ervoor een Fordson Dexta. Met deze trekker werden de rooiers getest.

De laatste bieten rooien op een akker in Driewegen, Zuid-Beveland, in 1968. De Spijkstaal 5 tons kipper heeft een achterbord in de vorm van een stukje bodem wat omhoog komt.


De Vicon Pender Boy. Een handig onderstel om de strooier op te plaatsen en op te bergen.

Mooie door Vicon gerooide bieten met wortel en tak.

Weer een rooier die van de band is gerold in de fabriek in Goes. Voor vele misschien onbekend maar bij de firma Schipper in Goes werden een aantal jaren de Vicon rooiers gebouwd. Schipper was destijds een grote Fiat-dealer in Zeeland.
Voor de fabriek.

Proefrooien met het sloffenkruis ontwikkeld door de heer Steketee uit Driewegen.

De Fiat en Vicon 2-rijer aan het werk onder drogere omstandigheden.

Een demonstratie in Groningen in 1969. De Vicon was niet alleen eenvoudiger maar ook goedkoper ten opzichte van andere merken. Dit waren dan vaak wel bunkerrooiers.

Poseren bij een 2 rijïge machine.

De rooier kon uitgerust worden met meerdere wielen die voor een stabielere loop zorgden. Zeker als het nat was.

In 1968 was een nat jaar. In dat jaar kocht de vader van Kees met een collega samen een Volvo A500 6-rijer. Voor de Schmotzer 1-rijer was het te nat.


Een demonstratie in de Noordoostpolder in 1970. Leerlingen van de landbouwschool in Emmeloord zijn op bezoek.


Proef rooien voor het IRS uit Wageningen op de Ambachtsheerlijkheid Cromstrijen in Numansdorp.

Een nieuw product: de Steketee schoffelmachine aan het werk met achterop een bietendunner.

Ook een Vicon product is de Centra precisiezaaimachine. Op deze foto op demonstratie in 1965 bij de Wilhelminapolder in Wilhelminadorp. Een mooi detaail is dat op de volgende afstanden gezaaid kan worden: 4,2, 5,5, 6,9 en 8,2 cm. Vandaar de slingerdunner achter de schoffelmachine. De elementen heetten Monodrill, wat lader veranderde in Monozentra.
Vorig jaar juli werd Kees gebeld door een gepensioneerde boer uit Groede. Hij was aan het opruimen en bij de spullen stond deze 3-rijïge bietenlichter. Niemand had er interesse in. Via-via kwam de man bij Kees uit.
Zijn vader had de lichter in 1959 gekocht bij mechanisatiebedrijf Vermeulen in Oostburg. Deze paste achter hun Fordson Dexta. De machine werd in dat jaar gekocht omdat het tot laat in het jaar erg droog was. De bieten konden met de handspade niet worden gerooid. Ook de lichter moest met zakken stenen en grond verzwaard worden.
Een jaar later was het juist weer zo nat dat je geen lichter nodig had. Vlak daarna kwam de Vicon 1-rijer in beeld en de lichter heeft dus al die tijd in de schuur gestaan. Kees haalde de machine op en probeerde hem bij diverse stichtingen en trekkermusea te slijten, maar zonder succes.
Dit voorjaar vroeg Kees Corné Goedhart of hij een advertentie in een oldtimer clubblad wilde zetten. Daar reageerde 1 persoon op: Wim van der Bliek uit Wolphaartsdijk. Hij was benieuwd hoe de lichter eruit zag en vertelde dat in de jaren 50 een smederij in Wolphaartsdijk ook lichters maakte.

Deze smederij was Van Liere, Valiënzo genaamd. Wim vertelde hoe hij daar nog als 15-jarige had gewerkt.

Van Liere maakte voor Vicon ook onderdelen, onder andere voor de schudeg die ook bij Schipper in Goes gebouwd werd. Er werkte in die tijd wel 15 mensen bij Van Liere. Inmiddels bestaat het bedrijf niet meer. Wim komt de lichter nu bij Kees ophalen en gaat hem restaureren.
Advertentie
Reacties
maar ja je wilt nog graag een schmotzer BK 400 dus bij deze trek je de aandacht erop zeker;););)