75 JAAR CLAAS
Door Niels in Achtergrondartikelen, vrijdag 26 augustus 2011 16:55
Dit jaar viert de Duitse fabrikant Claas de 75ste verjaardag van haar maaidorser. Inmiddels heeft het lichtgroene merk al menig icoon in de maaidorser wereld op haar naam staan. Het is je waarschijnlijk niet ontgaan dat hier flink aandacht aan wordt besteed. In dit artikel kijken we, met behulp van originele foto’s, terug op de combine geschiedenis.
De geschiedenis van Claas gaat terug tot 1913. In Clarholz, Westfalen, begint August Claas zijn bedrijf in landbouwmachines. Een jaar later veranderd de bedrijfsnaam in Gebroeders Claas dat wordt gerund door August, Franz jr. en Bernhard Claas. Zes jaar later verhuisd het bedrijf naar Harsewinkel, waar tot op de dag van vandaag het hoofdkwartier van de Duitse machinegigant is gevestigd.Van getrokken naar zelfrijder
Na het bouwen van strobinders wordt in 1930 begonnen met de ontwikkeling van een maaidorser. Dit omdat de bestaande technieken, overgewaaid vanuit Amerika, ongeschikt bleken voor Europese omstandigheden. Zes jaar later is het zover en wordt de MDB, Mäh-Dresch-Binder, geproduceerd. Deze getrokken combine lijkt veel op een maaibinder en werkt volgens dezelfde configuratie. Het grote verschil zit hem in het dorsmechanisme, dat op de machine zit gebouwd. De MDB blijft tien jaar in productie voordat de Super verschijnt. Ook dit is een getrokken combine. In 1953 krijgt de Super er een klein broertje bij, de Junior. Ook in Nederland is de getrokken maaidorser een hit en voor vele bedrijven de machine die de maaibinder en dorskast vervangt. Wanneer de machine uit productie wordt genomen in 1978 hebben 65.000 exemplaren de fabriek in Harsewinkel verlaten. De eerste zelfrijdende maaidorser van Claas, de SF (Selbst Fahrer), gaat in 1953 in serieproductie. Tot op de dag van vandaag is het design van de combine gelijk gebleven bij Claas. Het maaibord voorop, gevolgd door het dorsmechanisme. Bovenop is de chauffeur centraal geplaatst met achter hem de graantank en motor. Ook de SF is een groot succes in Nederland. Net als in de rest van Europa.
De Europa voor Europa
Na de lancering van de SF combine gaat het hard met Claas. In 1958 volgt het model Europa, bedoeld voor de middelgrote en kleine akkerbouwer. Ook het model Columbus, uit 1959 is voor deze doelgroep. In 1961 tilt Claas zijn maaidorsers wederom naar een hoger niveau met de introductie van de Matador serie. Met een maximaal vermogen van 106 pk en maximale maaibord-breedte van 6 meter is het model Gigant letterlijk een gigant. Ondanks dat de Matador tot 1969 in productie blijft verliest hij zijn titel als vlaggenschip. In 1966 verschijnt de Senator. Inmiddels zitten alle riemen, snaren en kettingen netjes achter strak plaatwerk verborgen, en begint de combine veel te lijken op wat vandaag de norm is. Ook is de Senator de eerste maaidorser in het bekende Claas groen, wat enkele decennia de kleur blijft.
Dominator: begrip in maaidorswereld
In 1970 vindt de lancering van de Dominator serie plaats. Inmiddels is het een icoon geworden voor Claas. Recentelijk kwam na 41 jaar een einde aan de serie. In die tijd heeft de Dominator naam op veel verschillende modellen mogen prijken. Van de allereerste Dominator 80 tot de allerlaatste 160. Het ontwerp van de serie bleek vrijwel gelijk gedurende veertig jaar. Toch bleek de serie het startpunt voor enkele innovaties als het CS Cylinder System en het APS Accelarated Pre Seperation dorssysteem. Het eerste systeem ziet in 1981 het levenslicht onder de naam Dominator CS. Het is het eerste uitstapje van Claas buiten de traditionele schudders. Het CS systeem bestaat uit acht dwarsgeplaatste rotors. Ook de 3-D Cleaning zeven innoveren op de Dominator CS. Met deze zelf vlakstellende zeven claimt Claas dat de verliezen met wel 20% worden teruggedrongen op hellende percelen. Op papier lijkt het CS systeem goed te werken, maar in de praktijk valt het tegen. In 1993 wordt de Dominator serie verder uitgebreid met de Mega modellen. Deze zijn voorzien van het APS dorssysteem. Dit systeem bestaat uit een extra trommel die voor 30% extra dorscapaciteit moet zorgen.
Matador – Dominator - Lexion
In 1995 verrast Claas wederom. De Lexion 480 wordt geïntroduceerd, met een ongekende capaciteit voor zijn tijd. Het APS systeem staat aan de basis van deze machine. In combinatie met twee contra-roterende dorstrommels (Roto-Plus) wordt de eerste hybride maaidorsers gecreëerd. Hiermee heeft Claas de eerste echt succesvolle rotor-combine voor Europese omstandigheden ontwikkeld. Ook de GPS Pilot en het Laser Pilot besturingssysteem zijn nieuwe ontwikkelingen die op de Lexion 480 zijn te vinden. Een jaar later wordt het model bijgestaan door een geheel nieuwe serie schudder en rotor machines. Tot 2003 blijft de Lexion 400 serie in productie. Dan wordt de range vernieuwd en in het 500 serie jasje gestoken. Een nieuwe cabine en maaibord zijn enkele van de vernieuwingen. De 480 wordt vervangen door een nieuw topmodel, de 580. Ook wordt het Terra-Trac rupsonderstel op drie modellen leverbaar. Het blijkt een bewogen jaar, want tevens neemt de Duitse oogstgigant het Franse Renault over. Twee jaar later komt Claas met wat dan de heilige graal voor hun fans is: De Lexion 600. Onderhuids is de combine gelijk aan zijn kleinere broers maar toch imponeert het vlaggenschip zowel vriend als vijand. Met zijn Amerikaans ogende 'paddenstoel' is een graantank van 12.000 liter de nieuwe norm. Met deze nieuwe klasse combines is het voor het eerst mogelijk om 100 ton tarwe per uur te dorsen.
Nog meer Lexion
In 2007 komt een einde aan de Mega en Medion modellen met de komst van de Tucano. Deze bestaat uit de 3 en 4 serie, met vijf en zes schudders. In 2010 komen daar de 470 en 480 combines bij, die gebruik maken van een enkele dorsrotor. Ook vinden we op de Tucano een nieuwe, grotere, Vista cabine. Niet geheel onverwacht verschijnt in de zomer van 2010 een nieuw hoofdstuk in de Lexion geschiedenis. De nieuwe 600 serie bestaat uit zes schudder-modellen. De 700 serie wordt uitgebreid tot vier modellen die allemaal gebruik maken van het beproefde APS en Roto-Plus dorssysteem. Onderhuids verschillen de combines weinig met hun voorgangers. De vernieuwingen zitten hem vooral in de (elektronische) details. Dankzij een nieuw uiterlijk zien ze er toch weer geheel anders uit.
Wanneer is het limiet bereikt? Maaibordbreedtes van negen, tien of twaalf meter zijn inmiddels geen uitzondering mee. In hun zoektocht naar capaciteit zoeken de combine fabrikanten constant de grens op van wat mogelijk is. Toch lijkt die grens inmiddels wel redelijk bereikt. Vernieuwingen zitten hem vooral in technische oplossingen in het dors- en elektrisch systeem. GPS heeft inmiddels zijn intreden gedaan en zal ook in de combine cabine gemeengoed worden.
Tekst: Niels van der Boom
Foto's: Archief en Niels van der Boom
REACTIES
Door xc70 op vrijdag 26 augustus 2011 17:34
zeer interessante reportage
Door limburger op zaterdag 27 augustus 2011 12:01
Mooi stuk! Zijn overigens ook de beste maaidorsers wat te krijgen zijn. Niets kan op tegen een Lexion! En dan heb je het hier alleen nog maar over de maaidorsers gehad, de Jaguar en Xerion mogen er ook zijn.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.