FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: KAREL RAS I

Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 11 maart 2018 14:00

Regelmatig verschijnen er op ons Youtube kanaal oude films van loonbedrijf D. Ras uit Nieuwe-Tonge. Karel Ras is constant op zoek naar nieuwe foto's van dit bekende Zuid-Hollandse loonbedrijf. In deze eerste van 4 series zien we de rijke historie.
image
Twee van de speciale 2WD Ford TW-35's en een Ford TW-30. Het loonbedrijf kocht ooit een partij Ford's die voor het buitenland bestemd waren. Zo kregen ze deze bijzondere tweewielaangedreven exemplaren in bezit net als enkele TW-5's.

image
Bermen maaien met een zelfbouw Vicon triple maaier bestaande uit 3 schotelmaaiers.

image
Mastenbroek 25/20 V drainagemachine.

image
Ford Richier H-48CL rupskraan bij asfalteringswerkzaamheden.

image
Het bedrijf was naast de landbouw ook heel groot in het grondverzet.

image
Ook was Ras zeer bekend bij het slootonderhoud. Hier een Ford 6700 met Herder arm.

image
Dit was in 1975.

image
Nieuwe Ford 7840 met mesttank.

image
Ford 8700 met Herder arm.

image
Vroeger, toen de mannen nog echt sterk waren.

image
Aan het slootkanten klepelen.

image
Ford TW-35 met Beco dumper.

image

image
Sloopwerkzaamheden.

image
Bouw van een strodekker.

image
Aardappelen rooien door een Fordson Major en Grimme rooier in 1968.

image
De Ford Richier kraan.

image
Eén van de bijzondere machines die het loonbedrijf in gebruik had was deze 'Claas Raxion'.

image
Ford 8970 met haakarm carrier.

image
De bomen en takken worden versnipperd door een Morbark versnipperaar.

image

image
Dit voertuig, Agri-Jobber genaamd, werd gebouwd door de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM). Er zijn slechts een handvol exemplaren gebouwd. Ras gaf hem zelf de Claas look inclusief matchende stickers.

image
Komatsu minigraver.

image
NH TM 150 met Breston kipper.

image
Ras had ook nog een Agri-Jobber met breedstrooier.

image
Nog een ongelukje. Een Hyundai Robex 320LC rupskraan biedt hulp.

image
Ford TW-35 2WD met geschaarde dieplader.

image

image

image
Duikers aanleggen en een Massey Ferguson 135 in Dirksland.

image
Nog zo'n bijzonder voertuig van het bedrijf. Dit voertuig genaamd 'Bella' startte zijn leven als een Claeys bietenrooier. Dat was geen succes waarna hij werd omgebouwd tot zelfrijdende maaiarm.

image
Bauer beregeningshaspel samen met een Deutz en Landini 8600 trekker.

image

image

image

image
Deutz met bermkantsnijder.

image

image
Aanleggen van een fietspad.

image

image
Fordson Major met een Carlo Pesci kraan en zelf ontwikkelde heggenknipper voor het snoeien van windsingels.

image
Caterpillar D5 van Ras.

image

image

image
Ford P-45 en de auto direct mee naar de klus of naar huis.

image
Graszaad dorsen met een Claas Dominator 85.

image

image
Tot slot iets verder terug in de tijd met deze Claeys MZ.

REACTIES

comment Door rdwit op zondag 11 maart 2018 14:58 quote
mooie serie,
zijn er ook fotos van de aardappelrooier die ooit gebouwd/verbouwd is door het bedrijf? ding draait hier nu in de polder.

had ras niet een stuk of 3/4 van die agrijobber probeersels? ben er ooit geweest toen het bedrijf al even niet meer actief was. alles stond er nog alsof ze weer aan de gang konden. toen begrepen dat al die agri jobbers stuk voor stuk aan de kant gingen omdat de versnellingsbakken het begaven en er geen onderdelen meer waren

comment Door Niels (Administrator) op zondag 11 maart 2018 15:03 quote
Ik weet welke rooier je bedoeld maar daar heb ik helaas geen foto's van nu.

Ik meen dat Ras 2 Agri-Jobbers had. Deze in Claas uitvoering en een standaard AJ met een meststrooier opgebouwd. Waar die 'Claas' heen is gegaan weet ik niet. Die ander staat volgens mij nog steeds kapot op het terrein. Daar in de buurt rijdt nog een derde machine die is verbouwd tot hakselaar.
comment Door rdwit op zondag 11 maart 2018 15:07 quote
dacht dat er toen 2 buiten stonden met een breedstrooier opbouw en een autolaadkraan achter de cabine, dingen konden zichzelf volgooien.
en binnen stond toen er nog een met een giertank, die ging altijd een deel van het jaar naar groningen, daar zat volgens mij iets van familie die de machine nog gebruikten, hij had alleen nog maar 2 versnellingen ofzo.

wij gingen bij een rooier kijken die daar in de opslag stond in een gigantische loods, maar het bezoek aan wat er daar verder gebeurde maakte meer indruk dan de grimme toen der tijd.
comment Door Niels (Administrator) op zondag 11 maart 2018 15:26 quote
Van de machine met breedstrooier en kraan heb ik net een video online gezet: https://youtu.be/NMS97kECSH4. Volgens mij hebben ze er daar maar 1 van gehad dat zal ik eens checken. Een giertank zegt mij niets. Ze hadden wel een Terra-Gator 3 wieler met tank. Ik denk dat jij hun Hemos 4 wieler bedoelde die was ook groen en een mesttank. Die ging inderdaad naar hun familie W. Ras in Bellingwolde (Groningen).

De Hemos is later omgebouwd tot een zelfrijdende stobbenfrees. Het terrein is vrij recent verkocht en alle machines zijn nu ook weg. Een deel is nog gehouden voor eigen gebruik zoals 2 Ford 8970's en een paar van de TW's.
comment Door rdwit op zondag 11 maart 2018 15:48 quote
grappig om dat ding te zien draaien, dat van die hemos kan wel eens kloppen ja.
Laatst aangepast door: Niels op zondag 11 maart 2018 15:50.
comment Door bolinder op zondag 11 maart 2018 15:49 quote
Als ik mij niet vergis stond er in de pionier van afgelopen Januari een prachtige reportage van dit bedrijf dat via Kuiken een tweede vestiging in Groningen was begonnen.
comment Door modest op zondag 11 maart 2018 18:40 quote
Wauw, leuk !
comment Door KeesdeNood op zondag 11 maart 2018 19:48 quote
Prachtig stuk loonwerk historie.
comment Door charel op zondag 11 maart 2018 21:33 quote
Die TW trekkers zijn toch van de bodem van de noordzee gevist als ik mij niet vergis.
comment Door Bollenbouwer op maandag 12 maart 2018 07:14 quote
Prachtige serie, zonde dat zo'n bedrijf er niet meer is.
comment Door Niels (Administrator) op maandag 12 maart 2018 08:34 quote
charel schreef: Die TW trekkers zijn toch van de bodem van de noordzee gevist als ik mij niet vergis. Klopt inderdaad dat schip verging voor de Belgische kust en zijn later door een Duits bedrijf opgevist. Waren er heel veel kapot en van alle kapotte hebben ze een aantal goede gemaakt.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.