GASTFOTO'S VAN GEOFFREY HOVING II

Door Niels in Ingekomen Foto's, donderdag 14 maart 2019 14:00

In de vorige fotoserie zagen we al de start van het Canadese hakselseizoen. Dat evolueert zich in deze serie van het graan en de luzerne tot de maïs. Daarbij mag ook de graanoogst niet worden vergeten waarvoor eveneens op Claas wordt vertrouwd.
image
Een nieuwe Claas Jaguar 960 met 380 pick up staat in de schuur te wachten. Net afgeleverd door de dealer.

image
Een kijkje in de loods.

image
De 3 Western Star 4900 trucks met allemaal eigenbouw silagewagens.

image
Een lokale boer zelf aan het hakselen met een John Deere 4650 en New Holland hakselaar.

image
De eerste tonnen gaan door de nieuwe Jaguar.

image
Een nieuwe tak van sport voor 2018. Naast kuilen kan het product ook in slurven worden gemaakt. Hiervoor wordt een Versa ID 912 Bagger gebruikt.

image
De 3 aanrijdtrekkers in de loods.

image
Tarwe zwadmaaien voor de hakselaar.

image
JD 9510R die de kuil met tarwe aanrijdt.

image
De MacDon M155 probeert de Jaguar 960 voor te blijven tijdens het hakselen van gerst.

image

image
JD 8320R met Penta DB50 kipper en JD 9520R met Grouser schuifblad.

image

image
Sommige klanten rijden zelf de kuil aan. Hier met 2 New Holland kniktrekkers bij een feedlot.

image
JCB Fastrac 8330 met Penta DB50.

image

image

image
JD 9510R op een bult met gerst.

image
De nieuwe Jaguar aan het gerst hakselen.

image

image
Typische zomerdagen in Saskatchewan. Dagen met mooi weer en vervolgens onweer.

image
Onderweg naar huis na de laatste hakselklus van het seizoen in de gerst.

image
De eerste Jaguar 960 is inmiddels al omgebouwd om maïs te hakselen en klaar om te vertrekken.

image
Koolzaad transporteren en lossen met de 8320R en Penta kipper. Normaal gebeurt dit eigenlijk met vrachtwagens.

image
De kipper kwam in dit geval mooier uit omdat het maar een halve kilometer was van het veld naar de graansilo.

image
Claas Lexion 760 met een 450 Swath Up pick-up.

image
In de cabine van de combine.

image
Vervolgens in de maïsoogst. Ook de Canadese maïs had afgelopen jaar veel van droogte te lijden.

image
Voor de Jaguar 960 hangt een Orbis 750 bek.

image

image

image

image

image

image
Beide 9R's werken de maïskuil af.

image
Even tijd om de hakselaar schoon te maken. De regen had het meeste al losgeweekt.

image
200 kilometer naar het oosten was het wel droog genoeg om te kunnen hakselen.

image

image
Aangekomen bij de volgende klant met pickup en brandstoftank.

image
Het laatste koolzaad dorsen met beide Claas Lexion 760 combines.

image
De Versa bagger staat te wachten op een vrachtwagen.

image

image

image
Tot slot MKS (maïs kolven schroot) hakselen met de oudere Jaguar 960 en Dominioni kolvenplukker.

image

image

image
Demo Claas Xerion 5000 met Elmer's Super 7 strohark.

image
JD 9510R met Degelman Pro-Till 40 schijveneg.

image
Terug het grondverzet in.

image
Vaste mest naar het veld rijden voor een melkveehouder.

image
Een zand bassin vrij graven zodat er voldoende ruimte is voor de winter.

image
Nog meer mest laden.

image
Machines wassen in de werkplaats.

image
En tot slot worden ze helemaal nagekeken, klaar voor een nieuw seizoen.

REACTIES

comment Door KeesdeNood op vrijdag 15 maart 2019 16:05 quote
Een prachtig vervolg Geoffrey , wordt het nooit eentonig op die grote percelen.
En blijven jullie dan slapen bij de klanten als je zo,n 200 Km van thuis ben of gaat er een Camper mee ?Loveit
comment Door Gerbert op zondag 17 maart 2019 10:12 quote
Ik vind helemaal mooi
comment Door GPH op zondag 17 maart 2019 18:41 quote
Het is allemaal in verhouding Kees. ja de percelen zijn groot, maar dat zijn de machines ook. Al met al zit je wel langer op een perceel, en alles wat je heel lang doet wordt wel een toning (1000 uur in het hakselaar zitten per jaar bijvoorbeeld haha)

Klussen over ver blijven we altijd in hotels. Het word soms wel aangeboden dat we bij klanten kunnen slapen maar we doen dit nooit. We verwachten het niet van ze, en we wille ze niet tot last zijn. In het verleden hadden we zo'n grote "crew trailer" / caravan waar we met 8 man in konden slapen, maar dit valt in de praktijk toch altijd tegen. Hotels werken voor ons het beste.
comment Door niewiem op maandag 18 maart 2019 08:28 quote
Super,Geoffrey.Hoe beviel die Xerion ? wij hebben hem hier in Polen ook op proef gehad maar dat beviel niet. Hij stuiterde teveel voor de Topdown. Vermogen had hij wel maar wist dit niet op de grond over te brengen.Ik kan me voorstellen dat dit in Canada beter gaat omdat jullie met grotere breedtes over de weg kunnen en dus dubbellucht kunnen monteren.Smile

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.