ALBUM - FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LOONBEDRIJF BRASSER EN V.D SLUIS II

Door Niels in Agrifoto Foto's, woensdag 19 december 2018 14:00

thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb

REACTIES

comment Door xc70 op woensdag 19 december 2018 19:21 quote
prachtig Cool
comment Door GPH op donderdag 20 december 2018 00:55 quote
Prachtige serie foto's weer!

Iets wat ik me altijd al heb afgevraagd (en wellicht stel ik een heel domme vraag nu): Wat was het idee van het op ruiters zetten van een gewas ? Wat was hier het voordeel van t.o. zwad maaien en gewoon de zwaden oppakken met de combine?
comment Door niewiem op donderdag 20 december 2018 07:49 quote
Wedero heel mooi.Volgens mij was het idee bij die ruiters dat het gewas los van de grond was en dat zo de wind en zon er beter bij konden om te drogen.En die ruiters waren er al voordat de eerste combine kwam. Misschien weet Kees hier meer van.Smile
comment Door KeesdeNood op donderdag 20 december 2018 08:35 quote
niewiem schreef: Wedero heel mooi.Volgens mij was het idee bij die ruiters dat het gewas los van de grond was en dat zo de wind en zon er beter bij konden om te drogen.En die ruiters waren er al voordat de eerste combine kwam. Misschien weet Kees hier meer van.Smile
GPH het is zoals Ed zegt de ruiter was er al voor de combine het diende om te drogen en de stro kwaliteit was beter. Arbeid was nog geen probleem , in de jaren 80 zijn we gaan zwadmaaien (vooral erwten) en dorsen uit het zwad.
Daarna gingen we van stam dorsen, weer een arbeidsgang minder.
comment Door bolinder op donderdag 20 december 2018 18:35 quote
Wederom prachtig kees weet nog dat haver dorsen niet altijd een feest was,vaak waren de aren rijp en het stro nog groen bovendien de kilos stro waren toen nog gelijk aan de kilos graan en het kon behoorlijk stuiven toen was het stro op de meest gemengde bedrijven net zo belangrijk als het graan en toen de eerste mobilviners kwamen om de bonen te dorsen was men zeer tevreden over de dors kwaliteit maar de stro kwaliteit viel tegen vanwege het axelflo principe van dorsen.
comment Door GPH op vrijdag 21 december 2018 00:11 quote
Bedankt voor de uitleg Kees & Ed !
comment Door Bart79 op vrijdag 21 december 2018 02:00 quote
Prachtig!