FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: JACK STEEGHS

Door Niels in Ingekomen Foto's, zaterdag 18 februari 2017 19:00

Loonbedrijf Kurstjens uit het Noord-Limburgse Grubbenvorst is inmiddels ook zo'n bedrijf dat in de geschiedenisboeken staat. Maar, de historie is nog springlevend. Jack Steeghs stuurde ons een serie met veel nooit gepubliceerde beelden uit het archief van de familie Kurstjens.
image
Een machtige combinatie voor zijn tijd: Een Ford TW-35 met JKG mesttank en bouwlandbemester. Gebouwd door Jos Kurstjens. Vandaar 'JKG'.

image
Eén van de beroemdste voertuigen die bij Kurstjens het erf verliet is deze Werklust DK 1. Hier maakt de gloednieuwe machine een testrit over de motorcrossbaan. In totaal bouwde Werklust vier van deze machines. De andere twee zijn van het Duitse loonbedrijf Kappertz. De vierde ging naar firma Gromes-Plender in IJsselmuiden.

image
Een foto van kort na de ingebruikname. Na Kurstjens ging de machine naar loonbedrijf Joossen in het Zeeuwse Oostdijk. Vervolgens kocht loonbedrijf C.A de Nood in Waterlandkerkje het apparaat, om hem te gebruiken als zelfrijdende overlaadwagen voor suikerbieten. Hij werd omgedoopt tot 'Max'. Nadat eigenaar Kees de Nood - geen onbekende op deze website - stopte met het bedrijf nam loonbedrijf Vervaet uit IJzendijke hem over. Nadat ook dit bedrijf stopte werd hij geveild en eindigde het gele monster in Friesland, waar hij nu te koop staat. De hele historie kun je hier terugvinden.

image
Eén ander voertuig waar Kurstjens faam mee verwierf zijn de zogenaamde agrotrucks. Hier een Ginaf Max A-15 met een extra mesttank erachter. Eind jaren 70 en begin jaren 80 verkocht het bedrijf deze machines.

image
Een andere bekende variant is de Ginaf Multi-Trac. Dit is de 8x8 variant van de 6x6 Max A-15. Ook hier met een dubbele tankcombinatie.

image
Een deel van het indrukwekkende machinepark tijdens een opendag in 1982. Vooraan een International 1055 met schijveneg. Erachter een Ford 7710 met triltandcultivator.

image
Een overzichtsfoto van de tankwagens die de mestdistributie-tak rijk was. Gemaakt vanuit een antennemast rond 1982.

image
Een blik op het erf in 1985.

image
Een Volvo BM 2654? met de eerst gebouwde Tri Axer van Kurstjens.

image
Ag Chem nam het ontwerp van de Tri Axer over van Kurstjens. In het zuidelijk deel van Nederland en in België kom je ze nog steeds bij veel loonwerkers tegen. De Tri Axer carriers en haakarm carriers zijn een begrip geworden in de mestaanwending en transport van gras en maïs.

image
Voor zijn tijd een enorme combinatie.

image
Enkele tientallen jaren verder is de Tri Axer nog steeds in productie. Jack fotografeerde deze John Deere 8100 met een haakarm carrier versie in 1998.

image
Het beruchte jaar 1998 maar de JD 6810 hakselaar houdt nog droge voeten.

image
Zo stelde je in de jaren 90 een echte maïstrein samen in Brabant of Limburg.

image
Samen met een Ginaf Multi-Trac 8x8 agrotruck. De Ginaf's zijn op leeftijd maar nog vol in gebruik.

image
1998 kennen we nog erg goed. Als je geen lucht uit de banden kunt laten heb je aan een drie asser niet veel onder natte omstandigheden. Een JD 4450 en een blauwe moeten eraan te pas komen. Opvallend: De New Holland, een 60-serie, heeft stickers met FORD op de zijkant, geen spatbordverbreders en misschien een andere vooras. Wellicht een prototype?

image
Vast is echt vast. De hakselaar en een Volvo shovel mogen het proberen.

image
Een andere JD 6810 hakselaar samen met een oude Ginaf F350.

REACTIES

comment Door xc70 op zaterdag 18 februari 2017 19:10 quote
zeer mooie reeks Smile
comment Door Tancu op zaterdag 18 februari 2017 19:37 quote
Volvo BM 2654 denk ik Wink De 2254 was maar 70 pk
comment Door KeesdeNood op zondag 19 februari 2017 08:55 quote
Prachtig Jack Max stond te koop met een kapote cardan en is volgens mijn laatste informatie verkocht naar Suriname hij gaat dus nog eens een nieuwe leven beginnen.Smile
comment Door Jack op zondag 19 februari 2017 12:34 quote
Ben benieuwd welke klus die daar nog mag gaan doen Kees.
Er zijn trouwens niet 3 maar 4 DK1's gebouwd. Naast Kurstjens en Kappertz heeft ook Gromes-Plender er een gehad.

De 6x6 Ginaf Max A-15 van hierboven op de foto leeft trouwens ook nog. Ging van Kurstjens naar een loonwerker in Lieshout, daarna veehouders in Reusel en in Milheeze, en staat via verkoopsite Mascus inmiddels te koop in Roemenië.
comment Door Gerrit57 op zondag 19 februari 2017 18:02 quote
Kurstjens, nog steeds een groot begrip bij ons in de regio.
comment Door niewiem op maandag 20 februari 2017 07:51 quote
En nu een begrip in Australie. Mooie foto's , Jack.
comment Door Bollenbouwer op maandag 20 februari 2017 12:41 quote
Prachtig wat een spullen. Ik dacht dat ze in die tijd in de Peel gewoon de mest in de ploegvoor pompten.
comment Door Jack op maandag 20 februari 2017 22:19 quote
En daar weet jij nu alles van Ed Wink

Dat zal hier en daar best gebeurd zijn Bollenbouwer, maar toch had Gerrit Kurstjens in 1977 al 6 stuks 40m3 tankwagens op de weg om de mest op lange afstand weg te zetten. Die vooruitziende blik en voortdurende innovatie is kenmerkend en gaat nog steeds op.
comment Door Hardoxxx op maandag 20 februari 2017 23:43 quote
Die JKG tank heeft zo te zien ook nog tractie op de as. klopt dat? De nuchterheid van Gerrit is ook prachtig om te zien tijdens de vele anekdotes over vroeger. Die maakten de gekste dingen mee onderweg. 40 kuub schuimaarde laden (veeeel te zwaar dus) en dan met kapotte motor of bak komen te staan waarna een andere geladen collega doodleuk de volle combi erachter hing en zo half nederland nog door moesten!
comment Door niewiem op dinsdag 21 februari 2017 12:35 quote
Ja Jack, mooie tijd daar in Australie.Enkele van zijn trekkers daar rijden al jarenlang zonder chauffeur.Onlangs heeft hij de eerste twee Fendt 1050 in Australie gekocht. Hij gaat nog gewoon lekker door op zijn oude dag.Petje af.Wink
comment Door Jack op woensdag 22 februari 2017 20:55 quote
Nee Michiel, is zonder tractie. Volgens mij is deze Triaxer later naar loonbedrijf Van der Aa uit Boekel gegaan, en door de overname terecht gekomen bij Rovers Boekel.

Gerrit probeert altijd een aantal stappen voor te zijn op de rest, en dat lukt 'm nog steeds aardig Ed.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.