FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: JAN RIJPMA II
Door Niels in Ingekomen Foto's, vrijdag 2 januari 2015 14:00
In deze tweede oude doos serie van Jan Rijpma zien we nog veel meer prachtige oude foto's uit Flevoland. Zo fotografeerde hij loonbedrijf Onno Bakker en de RIJP aan het dorsen met New Holland combines. We zien een Cat mengwoelen en verschillende spuitvliegtuigen.
![image](/foto/December 15/133.jpg)
International 423 met enkelas Unicum kipper en IH 744 met Miedema kipper van Jan Rijpma uit Dronten samen met een New Holland Clayson M140 combine van loonbedrijf Onno Bakker uit Dronten.
![image](/foto/December 15/134.jpg)
Die hier de tarwe voor Jan dorst.
![image](/foto/December 15/135.jpg)
Dubbele combinaties om zoveel mogelijk te vervoeren.
![image](/foto/December 15/136.jpg)
Twee NH Clayson M140's van Bakker aan het dorsen voor de RIJP (Rijksdienst voor de IJsselmeer Polders).
![image](/foto/December 15/137.jpg)
Met de achteras in een greppel geraakt.
![image](/foto/December 15/138.jpg)
Oeps..
![image](/foto/December 15/139.jpg)
Even rust na gedane arbeid.
![image](/foto/December 15/140.jpg)
Drie NH Clayson 8080 combines van de RIJP.
![image](/foto/December 15/141.jpg)
![image](/foto/December 15/142.jpg)
![image](/foto/December 15/143.jpg)
Werkoverleg tussen alle combine chauffeurs voor het werk uit.
![image](/foto/December 15/144.jpg)
Stuntvliegtuig op een machinedemonstratie.
![image](/foto/December 15/145.jpg)
Van Ford in Flevoland.
![image](/foto/December 15/146.jpg)
![image](/foto/December 15/148.jpg)
Groot spul wordt gedemonstreerd. Een Ford TW 30? met Ransomes diepwoeler en een Ford FW 30 met een Ransomes (Dowdeswell) negen schaar ploeg.
![image](/foto/December 15/149.jpg)
Die kon mooi door de RIJP aan de tand worden gevoeld.
![image](/foto/December 15/150.jpg)
In de jaren 70 reden slechts enkele grote landbouwbedrijven met kniktrekkers rond.
![image](/foto/December 15/151.jpg)
Spuitvliegtuig van loonbedrijf Heyboer uit Biddinghuizen in 1978.
![image](/foto/December 15/152.jpg)
Aardappelen aan het spuiten op het bedrijf van Jan aan de Ketelweg in Dronten.
![image](/foto/December 15/153.jpg)
![image](/foto/December 15/154.jpg)
![image](/foto/December 15/155.jpg)
![image](/foto/December 15/156.jpg)
Tarwe spuiten met het vliegtuig.
![image](/foto/December 15/157.jpg)
PH HAT Piper PA-25-235 Pawnee. Gecrasht in 1991.
![image](/foto/December 15/158.jpg)
![image](/foto/December 15/159.jpg)
Het verongelukte spuitvliegtuig van vliegtuigspuiter Tom van der Meulen aan de Hondweg in Dronten. Gelukkig overkwam de piloot niets.
![image](/foto/December 15/160.jpg)
PH TOS Piper PA 25-260 Pawnee.
![image](/foto/December 15/161.jpg)
Het vliegtuig trok in ieder geval veel bekijks.
![image](/foto/December 15/162.jpg)
En het vliegtuig in actie tijdens betere tijden.
![image](/foto/December 15/163.jpg)
Caterpillar D8K rupstrekker van loonbedrijf Van Damme uit Wieringerwerf.
![image](/foto/December 15/164.jpg)
met een gigantische mengwoeler.
![image](/foto/December 15/165.jpg)
Hier bezig op een perceel aan de Ketelweg in Dronten.
![image](/foto/December 15/166.jpg)
![image](/foto/December 15/167.jpg)
Gerestaureerde John Deere maaibinder van Martinus Riepma uit Dronten op een demonstratie.
![image](/foto/December 15/168.jpg)
Met een JD rupstrekker ervoor.
![image](/foto/December 15/169.jpg)
REACTIES
Schitterende foto's
![Smile](/images/smilies/smile.gif)
Mooie serie
Weer prachtig gedaan Niels, ik wist niet dat de PH-HAT in 1991 gecrasht was. Zag het ook op Farmfoto staan.
eicher schreef:
Schitterende foto's
Dank je Hans voor je reactie.
![Smile](/images/smilies/smile.gif)
Schrabbekerke schreef:
Mooie serie
Dank je Pim voor je reactie.
Mooie serie. Weet iemand wat die puist aan de linkerkant boven de lospijp van die clayson 140's is, onze had dat niet bij mijn weten. De rijp had al mooie brede banden op zijn combines, beter als die harde standaard banden.
Loonbedrijf van Damme bestaat niet meer trouwens.
Laatst aangepast door: charel op zaterdag 3 januari 2015 18:39.
Loonbedrijf van Damme bestaat niet meer trouwens.
Laatst aangepast door: charel op zaterdag 3 januari 2015 18:39.
charel schreef:
Mooie serie. Weet iemand wat die puist aan de linkerkant boven de lospijp van die clayson 140's is, onze had dat niet bij mijn weten. De rijp had al mooie brede banden op zijn combines, beter als die harde standaard banden.
Loonbedrijf van Damme bestaat niet meer trouwens.
Dank je Charel, in die puist zat de vijzel gemonteerd om de tank vlak vol te maken. Maar waarom die zo groot was, weet ik niet.
Misschien voor een of andere update.
Loonbedrijf van Damme bestaat niet meer trouwens.
Dank je Charel, in die puist zat de vijzel gemonteerd om de tank vlak vol te maken. Maar waarom die zo groot was, weet ik niet.
Misschien voor een of andere update.
Die puist of liever gezegd kap kon weg genomen worden en dan kon er een verleng stuk met opzak inrichting gemonteerd worden.
De losvijzel werd verwijderd en een plaatform gemonteerd.
Deze constructie is zeer waarschijnlijk bedacht door een dealer en werd toe gepast om graszaad te dorsen ,
Zo te zien is de machine van eind 60 en in die tijd werd het graszaad nog niet allemaal los ontvangen maar in de zak.
Vandaar dat dergelijke constructies bedacht werden.
Wat meer de gewoonte was en zo deden wij het ook los op de wagen storten en dan overscheppen met de hand in zakken.
Een tijd rovend en stoffig karwij wat niet lang geduurd heeft de graszaad firma,s gingen over op kisten.
De losvijzel werd verwijderd en een plaatform gemonteerd.
Deze constructie is zeer waarschijnlijk bedacht door een dealer en werd toe gepast om graszaad te dorsen ,
Zo te zien is de machine van eind 60 en in die tijd werd het graszaad nog niet allemaal los ontvangen maar in de zak.
Vandaar dat dergelijke constructies bedacht werden.
Wat meer de gewoonte was en zo deden wij het ook los op de wagen storten en dan overscheppen met de hand in zakken.
Een tijd rovend en stoffig karwij wat niet lang geduurd heeft de graszaad firma,s gingen over op kisten.
KeesdeNood schreef:
Die puist of liever gezegd kap kon weg genomen worden en dan kon er een verleng stuk met opzak inrichting gemonteerd worden.
De losvijzel werd verwijderd en een plaatform gemonteerd.
Deze constructie is zeer waarschijnlijk bedacht door een dealer en werd toe gepast om graszaad te dorsen ,
Zo te zien is de machine van eind 60 en in die tijd werd het graszaad nog niet allemaal los ontvangen maar in de zak.
Vandaar dat dergelijke constructies bedacht werden.
Wat meer de gewoonte was en zo deden wij het ook los op de wagen storten en dan overscheppen met de hand in zakken.
Een tijd rovend en stoffig karwij wat niet lang geduurd heeft de graszaad firma,s gingen over op kisten. Kees bedankt voor het oplossen van het raadsel van de "puist".
De losvijzel werd verwijderd en een plaatform gemonteerd.
Deze constructie is zeer waarschijnlijk bedacht door een dealer en werd toe gepast om graszaad te dorsen ,
Zo te zien is de machine van eind 60 en in die tijd werd het graszaad nog niet allemaal los ontvangen maar in de zak.
Vandaar dat dergelijke constructies bedacht werden.
Wat meer de gewoonte was en zo deden wij het ook los op de wagen storten en dan overscheppen met de hand in zakken.
Een tijd rovend en stoffig karwij wat niet lang geduurd heeft de graszaad firma,s gingen over op kisten. Kees bedankt voor het oplossen van het raadsel van de "puist".
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.